In september verscheen bijna een kwart van alle reguliere internetadvertenties
(banners) in de Verenigde Staten op Facebook, meer dan twee keer zo veel als
de naaste concurrent. Dat meldt marktonderzoeker ComScore.

Daarmee lijkt Facebook, eindelijk, een reusachtige inkomstenbron te hebben
aangeboord. Maar tegelijkertijd is datzelfde Facebook maar goed voor 9,5
procent van de omzet van diezelfde markt, zegt een ander
marktonderzoekbureau, eMarketer.

Conclusie, zo schrijft The
Wall Street Journal
, de adverteerder krijgt op Facebook minder voor z’n
advertentieruimte dan bij andere sites. Marketeers vragen zich af of een
sociale- netwerksite als Facebook wel zo geschikt is voor hun advertenties.
Gebruikers zouden minder ontvankelijk zijn voor advertenties van producten
omdat ze nu eenmaal aan het ‘socializen’ zijn.

Een andere factor is dat Facebook soms adverteerders alleen afrekent op
daadwerkelijk aangeklikte advertenties. Een derde reden kan zijn, dat de
site slechts kleine formaten advertenties accepteert.

Facebook weet alles
Daar staat tegenover dat de site zo groot is dat zelfs campagnes van een dag
al veel mensen kunnen trekken. En de speciale bedrijvenpagina’s maken het
mogelijk dat merken rechtstreeks contact kunnen hebben met hun klanten.
Bovendien kan Facebook steeds beter gericht adverteren mogelijk maken, omdat
het alles weet van z’n bezoekers.

Facebook maakt niet bekend hoe groot z'n advertentie-omzet is, maar EMarketer
schat deze op 1,28 miljard dollar.

Lees ook:

Britse koningin op Facebook

Beursgang Russisch internetbedrijf succesvol

'Hard werken om Hyves relevant te houden'

Arend van den Berg: De Telegraaf koopt mediatijd met Hyves

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl